با پايتخت جديد ايران .:. بروجرد .:. بيشتر آشنا شويد


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : 11 آذر 1394
بازدید : 198
نویسنده : جاذبه وب
 

خبرگزاری فرهنگ: طرح انتقال پایتخت چند سالی است که باب شده است و شهرهایی برای تشکیل پایتخت سیاسی اداری کشور مدنظر قرار گرفته اند که در این میان نام شهرهایی به چشم می خورد که نه آبی دارند نه هوایی که بتواند تحمل آلودگی را داشته باشد و بتواند آب مورد نیاز کشاورزی مناطق را تامین کند در این میان  شهرستان بروجرد به چند علت مورد تایید است اول آنکه بروجرد از منابع آبی سرشاری بهره مند است که می تواند نیاز جمعیت چند میلیونی را تامین کند دوم آنکه فاصله بروجرد از الیگودرز نسبت به فاصله الیگودرز به قم کمتر است پس با ایجاد سد بزرگ بختیاری در الیگودرز در صورت پایتخت شدن بروجرد می توان به آب آن چشم دوخت البته در حالتی که آب سدهای، گلرود، آبسرده و شهید محمد بروجردی دیگر نتوانند پاسخ جمعیت پایتخت را بدهند.
 
از دیگر فواید پایتخت شدن بروجرد می توان به این اشاره کرد که بروجرد به چهار مرکز استان ،لرستان، مرکزی ، همدان، کرمانشاه  مرکزیت دارد و فاصله فعلی‌اش با تهران و اصفهان، قزوین، زنجان برابر و چیزی نزدیک به 4.5 ساعت فاصله دارد که اگر آزادراه اراک بروجرد تکمیل شود فاصله تهران و اصفهان به 3.5 ساعت نیز کاهش می یابد .

 ضمن آنکه  بروجرد فاصله کمی با شهر مقدس قم و سنندج دارد که در صورت توسعه راه های مواصلاتی این راه به 2.5ساعت کاهش می یابد .

از دیگر فواید بروجرد این است که از غرب کوهستانی و از شرق تپه ماهور از شمال و جنوب دشت است که می تواند زمینه ی یک کلانشهر بزرگ را بسازد .

مورد بعدی از فواید تبدیل بروجرد به پایتخت سیاسی اداری موضوع فرهنگ است که همواره زبان زد مردمان بوده و خواهد بود به گونه ای که مقام معظم رهبری در این ارتباط می فرمایند بروجرد شهر استعدادهای درخشان و این شهر را شهر فرزانگان می‌خوانند .

موقعیت توپوگرافی بروجرد به گونه ای است که هم توان این را دارد به یک شهر اقتصادی تبدیل شود هم شهری ورزشی شهری که از کوهستان تا تپه ماهور های نیمه کوهستانی تا دشت های هموار را در خود جای داده و همجواری اش با کوهستانهای شهر نهاوند موجبات پدیده ای را به وجود آورده به نام باد نهاوند که این باد آلودگی هوای بروجرد را همواره غیر ممکن می کند.
 
 

BOROUJERD : New Capital Of IRAN

 

همچنین بروجرد فاصله زیادی با استان زر خیز خوزستان نداشته و همواره این شهر در مسیر شاهراه ارتباطی شمال به جنوب شرق به غرب است حتی در صورت ایجاد آزادراه بروجرد به تبریز فاصله بروجرد به تبریز تقریبا برابر می شود با فاصله تهران تا تبریز که این مهم نشان از این دارد خدمات دهی به شمال غرب کشور را مخدمش نمی کند.


علاوه بر آن بروجرد در مرکز غرب ایران واقع گردیده که فاصله مناسبی با شمال و مرکز ایران دارد که این مهم موقعیت استراتیژیک بروجرد را حساس تر از دیگر گزینه ها می کند .
همچنین گویش مردم بروجردبه گفته ی  زبانشناسان معروفی همچون دکتر کلباسی زبان مردم بروجرد را فارسی با لهجه بروجردی میشناسد و نوشته است «گویش بروجردی از نظر تقسیم بندی گویشهای ایرانی، جزو گویشهای مرکزی و از دستۀ شمال غربی است که بعد از لهجه های شیرازی، اصفهانی، یزدی، کرمانی و مشهدی، یکی از نزدیکترین گویشها به زبان فارسی است»

به هر روی بروجرد گزینه ای است که باید بیشتر مورد بررسی قرار گیرد هرچند بسیاری از فواید بروجرد از جمله همسایگی اش با پایتخت صنعتی ایران مطرح نشد اما به هر حال نیاز به این معرفی احساس می شد .
 
 
منبع :  روزهاي بروجرد



مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








به وبلاگ من خوش آمدید

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان جاذبه و آدرس webattraction.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






RSS

Powered By
loxblog.Com